-
Pris
-individuella avtal
-individuella avtal Dölj..
-
Antal platser/Boendeform
7
7
Dölj..
-
Främmande Språk
Engelska
Engelska Dölj..
-
Ramavtal
Fyrens HVB har ramavtal med ett stort antal kommuner. Bland annat Adda inköpscentral nationella avtal - HVB Barn och Unga 2022.
Fyrens HVB har ramavtal med ett stort antal kommuner. Bland annat Adda inköpscentral nationella avtal - HVB Barn och Unga 2022. Dölj..
-
Verksamhetsbeskrivning
Vi tar emot pojkar i åldern 13-17 år med placering enligt SoL och LVU.
Placeringsbehovet kan bero på social och/eller relationsproblematik, individer där det finns misstanke om eller konstaterad neuropsykiatrisk diagnos, begynnande missbruk och/eller kriminalitet. Vi kan även erbjuda pla Läs
mer...
Vi tar emot pojkar i åldern 13-17 år med placering enligt SoL och LVU.
Placeringsbehovet kan bero på social och/eller relationsproblematik, individer där det finns misstanke om eller konstaterad neuropsykiatrisk diagnos, begynnande missbruk och/eller kriminalitet. Vi kan även erbjuda plats till pojkar som har en livssituation som gör att de hamnat efter i skolan och därför behöver stöd och motivation för att komma ikapp. En plats är avskild övriga, för pojkar med behov av avskildhet.
Fyrens HVB är beläget i ett stort hus nära Backsjön mitt i emot badplatsen i Backe, Strömsunds kommun. Huset ger en genuin känsla av familjär och hemlik miljö som är en grundtanke i verksamheten.
Verksamheten bygger på aktuell utvecklingspsykologisk kunskap och manual- och evidensbaserad behandlingsmetodik. Utifrån den relation som byggs upp med varje individ sätts han i centrum med enskild planering via öppen kommunikation, medbestämmande, ansvar och konsekvenspedagogiskt tänkande.
Vi har ett miljöterapeutiskt arbetssätt och arbetar utifrån KBT (Kognitiv Beteende Terapi), MI (Motiverande samtal) och RePulse och vi lägger stor vikt vid att använda ett pedagogiskt tankesätt i vårt arbete. Att hjälpa den unge att få en meningsfull och fungerande skolgång är en grundsten i vår verksamhet.
Metodbeskrivning:
Tyngdpunkten i behandlingsarbetet är att skapa en relation mellan vuxna och ungdomarna. Ur de relationer som byggs upp kan den unge ta efter och på sikt identifiera sig med personal och bygga upp en starkare jag-funktion och i framtiden leva ett rikare och socialt bättre liv. Den unge ska kunna hantera sina utvecklingsmöjligheter genom att utnyttja sina resurser att leva ett så innehållsrikt och värdigt liv som möjligt, utan att skada sig själv eller andra.
Vi erbjuder undervisning i en trygg och lugn skolmiljö i grundskola och på ett mindre högstadium. Dessa skolor har sedan tidigare erfarenhet av ungdomar med liknande problematik och man arbetar nära den unge och boendet för att skapa trygghet och ramar så att skolarbetet ska fungera så väl som möjligt. Vi har byggt upp ett unikt samarbete.
Vi har även personal med pedagogisk utbildning som har ett ansvar gentemot skolan. Skolans specialpedagog är mentor för samtliga av våra placerade pojkar.
Vi ser inte bara problem, utan även resurser och utvecklingsmöjligheter hos både personal och den unge. Det kommer inte att handla om svagheter brister och problem, utan även hur vi kan överbrygga problemen och hitta lösningar och arbeta med det som den unge tycker de är duktiga på.
Samtliga ungdomar ansvarar och tränar sina färdigheter i hushållssysslor, kost och näringslära, data, yrkesliv, arbetsmarknad, samhälle, ekonomi, klädvård m.m.
Fyrens HVB erbjuder även utredning av ungdomar. Vi samarbetar med
legitimerad psykolog som gör utredningar utifrån individens behov.
Dölj..
-
Utvärdering/Uppföljning
Kvalitativa mål med behandlingen ska kunna visa sig i att den unge vid vårdens avslut, kan redovisa en högre självkänsla och upplevelse av tydligt förbättrad livskvalitet. Individen ska även ha insikt om sin problematik och ha verktyg för att hantera situationer som skulle kunna leda tillb Läs
mer...
Kvalitativa mål med behandlingen ska kunna visa sig i att den unge vid vårdens avslut, kan redovisa en högre självkänsla och upplevelse av tydligt förbättrad livskvalitet. Individen ska även ha insikt om sin problematik och ha verktyg för att hantera situationer som skulle kunna leda tillbaka till sin grundproblematik. I beteendet ska den enskilde uppvisa ett demokratiskt, respektfullt bemötande av det påbörjade nätverk i den drogfria miljö man slussas ut till. Att uppvisa en självklar inställning till delaktighet och tro på framtiden är ytterligare kvalitativa mål i verksamheten.
Metoder för uppföljning och utvärdering av verksamheten:
Planering:
Genom ledningssystemet finns rutiner för hur kommunikation med den enskilde, närstående och myndigheter sker inför och i samband med flytt till boendet. I rutinen anges de processer som sker i samband med inflytt och hur detta dokumenteras enligt gällande regelverk. Genom processerna har den enskilde stor delaktighet i planeringen av sitt boende och påverkar därmed sin livssituation och livskvalitet. Genomförandeplanen utformas i samverkan med barnet, hans vårdnadshavare, barnets kontaktman samt berörd socialsekreterare.
Genomförande:
Genomförandet av den enskildes omsorg sker utifrån barnets individuella genomförandeplan och med kontinuerliga uppföljningar. Vi anser att det är viktigt att den första tiden ha täta uppföljningar. Intervallerna på dessa uppföljningar utgår från barnets behov och önskemål och beslutas i samverkan med berörda parter.
Processerna kring omsorgen finns beskrivna som rutiner i ledningssystemet och i det för verksamheten avsedda konceptet. Under den tid den enskilde vistas på boendet sker, efter uppföljningarna, nya samtal där nya mål sätts. Genom systematiken med kontinuerliga målformuleringar och uppföljningar, kan den enskildes utveckling följas och därmed även de förbättringar som noteras när det gäller hur den enskilde ser på sin situation.
Dokumentationen sker i företagets dokumentationssystem Secura Nova för vilken det finns en hög kompetens i företaget.
Resultat:
Ledningssystemet ger genom olika resultat underlag för arbete med ständiga förbättringar. Dels finns resultat från den enskildes dokumentation som används i förbättringar specifikt för den enskilde. Generellt förbättringsarbete för verksamheten sker genom rapportering av fel och brister, vilket hanteras i verksamhetens ledningsgrupp och vid arbetsplatsträffar. Dölj..
-
Utslussning/Eftervård
När den unge börjar nå tiden för utslussning, ska ungdomen i god tid förberedas inför utflyttningen både mentalt och praktiskt. När ungdomen har flyttat kommer han kunna ha den kontakt med boendet som han själv önskar och har behov av. Ungdomen ska känna sig välkommen att ringa och kontakt Läs
mer...
När den unge börjar nå tiden för utslussning, ska ungdomen i god tid förberedas inför utflyttningen både mentalt och praktiskt. När ungdomen har flyttat kommer han kunna ha den kontakt med boendet som han själv önskar och har behov av. Ungdomen ska känna sig välkommen att ringa och kontakta boendet för frågor och hjälp med det han behöver. Utifrån individuella behov kommer en personal att besöka ungdomen för att stämma av att allt är i sin ordning. Ungdomen är även välkommen att besöka boendet.
I början kan det vara täta besök till boendet för att sedan plana ut, allteftersom ungdomen anpassar sig till sin nya boendeform och finner sig till rätta. Det är viktigt att ungdomen själv får påverka denna process i att finna sina egna rutiner, planering utifrån sin nya tillvaro och vardag. Dölj..
-
Skola/Kursverksamhet
Vi erbjuder undervisning i en trygg och lugn skolmiljö på ett mindre högstadium. Denna skola har sedan tidigare erfarenhet av ungdomar med liknande problematik och man arbetar nära den unge och boendet för att skapa trygghet och ramar så att skolarbetet ska fungera så väl som möjligt.
Läs
mer...
Vi erbjuder undervisning i en trygg och lugn skolmiljö på ett mindre högstadium. Denna skola har sedan tidigare erfarenhet av ungdomar med liknande problematik och man arbetar nära den unge och boendet för att skapa trygghet och ramar så att skolarbetet ska fungera så väl som möjligt.
Vi har personal med hög kompetens på vårt HVB, som kan hjälpa till med skolarbetet även hemma om det under vissa perioder inte fungerar att gå i skolan. Vi har även personal på plats i skolan och kan därför säkerställa en unik kontinuitet i vårt arbete med ungdomarna. Vi har även en anställd behandlingsassistent med pedagogisk utbildning som ansvarar gentemot skolan. Skolans specialpedagog är mentor för samtliga av våra placerade pojkar.
Dölj..
-
Sysselsättning
Natur och friluftsliv med olika aktiviteter utifrån årstiderna är viktiga verktyg i behandlingen. Att hitta meningsfulla fritidsaktiviteter anpassade utifrån barnets behov och intressen ser vi som en viktig del av verksamheten.
Familjens viktiga roll och närhetsprincipen är också centr Läs
mer...
Natur och friluftsliv med olika aktiviteter utifrån årstiderna är viktiga verktyg i behandlingen. Att hitta meningsfulla fritidsaktiviteter anpassade utifrån barnets behov och intressen ser vi som en viktig del av verksamheten.
Familjens viktiga roll och närhetsprincipen är också centrala begrepp i vår syn på behandling. Fyrens HVB har en nära kontakt med barnets egen familj och hemkommunens socialtjänst under sin vistelse hos oss. Utifrån behov har vi telefonkontakt med föräldrar, allt från dagligen vid inflytt till 1 gång/veckan, till mer sällan samt telefonkonferenser en gång i veckan till en gång i månaden mellan föräldrar, kontaktpersoner, föreståndare och för tillfället specifikt behövda yrkeskategorier.
Några av de olika typer av aktiviteter och sysselsättning som Fyrens HVB kan erbjuda ungdomen under vistelsen är:
Motor:
Vi har många fina skoterleder i närheten och kan erbjuda utflykter och aktiviteter på skoter. För de ungdomar som vill lära sig mer om bilmotorer och bilar kan vi erbjuda "bilmek".
Praktikplatser/företag
Fyrens HVB har en mängd kontakter med olika typer av lokala företag som kan erbjuda praktikplatser till ungdomarna. Praktikplatserna ger ungdomarna en bra plattform att stå på inför vuxen/arbetslivet.
Dölj..
-
Behandling/Insatslängd
Behandlings- insatslängd är beroende av barnets individuella behov samt i samråd med vårdnadshavare och handläggare. Placeringarna är oftast långsiktiga på minst ett år.
Behandlings- insatslängd är beroende av barnets individuella behov samt i samråd med vårdnadshavare och handläggare. Placeringarna är oftast långsiktiga på minst ett år. Dölj..
-
Inskrivningsförfarande
Varje inflyttning till Fyrens HVB ska präglas av att den är varm, trygg och välkomnande. Vi tydliggör redan från första mötet att barnets egen vilja och delaktighet kommer att tas tillvara. Vi gör därför en noggrann inventering av barnets bakgrund samt inhämtar så mycket kunskap som möjlig Läs
mer...
Varje inflyttning till Fyrens HVB ska präglas av att den är varm, trygg och välkomnande. Vi tydliggör redan från första mötet att barnets egen vilja och delaktighet kommer att tas tillvara. Vi gör därför en noggrann inventering av barnets bakgrund samt inhämtar så mycket kunskap som möjligt om barnets levnadshistoria och övriga bakgrund.
I samband med att vi tar emot ett nytt barn i vårt boende genomförs välkomstsamtal, boendekontrakt skrivs och diverse information lämnas. Barnet medverkar utifrån sina förutsättningar.
Vid välkomstsamtalet närvarar utöver barnet, vårdnadshavare, verksamhetschef, gruppchef, socialsekreterare samt barnets utsedda kontaktman. Detta är ett möte där vi välkomnar barnet till vårt boende varför vårt fokus är att göra barnet så delaktig som möjligt under samtalet.
Vid mötet presenterar vi de olika deltagarna och syftet med detta möte så att det också blir tydligt för barnet. Vi presenterar boendet, personalen, våra förväntningar på barnet och ger även barnet möjlighet att dela med sig av sina förväntningar.
Barnet får även skriva under ett boendekontrakt där det tydligt framgår regler kring droger, alkohol, kränkningar m.m. Eftersom det kan bli mycket att på en gång ta in för barnet återkommer kontaktpersonen till informationen vid ett flertal senare tillfällen och stämmer av utifall barnet har några frågor eller andra funderingar på det som blev sagt.
Personalen har gått introduktionsutbildning i BBIC och är öppna att samverka med socialtjänsten utifrån BBICs struktur.
Dölj..
-
Organisation/Personal
Med delaktig och kompetent personal skall Fyrens HVB alltid stå för en välkomnande och kvalitativ verksamhet för såväl barnen som beställaren av insatser och övriga berörda parter. Verksamheten kommer att bygga på en tydlig och dynamisk organisation med hög kompetens och erfarenhet inom om Läs
mer...
Med delaktig och kompetent personal skall Fyrens HVB alltid stå för en välkomnande och kvalitativ verksamhet för såväl barnen som beställaren av insatser och övriga berörda parter. Verksamheten kommer att bygga på en tydlig och dynamisk organisation med hög kompetens och erfarenhet inom området och som har till uppgift att säkerställa kvalitet, utveckling och beslut.
På Fyrens HVB finns platschef och föreståndare anställd på heltid. Behandlingsansvarig 100% samt sjuksköterska 100% varav 25% som sjuksköterska och 75% som behandlingsassistent. Denna organisation möjliggör ett tydligt och närvarande ledarskap. I och med att chefen och ledarna själva arbetar i den dagliga verksamheten, kan de på ett handfast och tydligt sätt arbetsleda övriga medarbetare i det dagliga arbetet. Detta möjliggör att medarbetarna omedelbart blir bekräftade och på ett mycket påtagligt sätt kan stimuleras i sitt dagliga arbete med våra barn. Chefens roll och ansvar är att ta tag i problem när de uppstår, att dagligen inspirera, motivera och informera, men även att lyssna på medarbetarna så att de känner att de kan växa i sin roll. Föreståndaren är den naturliga ersättaren för verksamhetschefen då denne inte är på plats. Cheferna ansvarar för att planera och ansvara för att det finns god kontinuitet för det enskilda barnet och att samarbetet mellan samtliga professioner fungerar.
Verksamheten har varit i drift sedan 2011-05-11.
För att säkerställa kontinuiteten och kvaliteten, och därmed kontaktmannaskapet, har vi en hög personalbemanning. Samtlig personal är lägst utbildade behandlingsassistenter.
Vi har personal med hög kompetens, som kan hjälpa till med skolarbetet även hemma om det under vissa perioder inte fungerar att gå i skolan. Vi har även personal på plats i skolan och kan därför säkerställa en unik kontinuitet i vårt arbete med ungdomarna.
Vi har ett rullande beredskapsschema för att säkerställa att extrapersonal snabbt kan infinna sig vid behov.
Dölj..
-
Konsulter
Vi samarbetar med Legitimerad Psykolog M Lundgren som gör utredningar och ger stöd till verksamheten i att göra en behandlingsplan för den unge samt handleder personalen. Vi har även vår leg psykiatriker som konsult och stöd till verksamheten.
Vi samarbetar med Legitimerad Psykolog M Lundgren som gör utredningar och ger stöd till verksamheten i att göra en behandlingsplan för den unge samt handleder personalen. Vi har även vår leg psykiatriker som konsult och stöd till verksamheten. Dölj..
-
Handledning
Handledning genomförs var 6:e vecka av extern handledare med specifik kompetens av området. Handledningen riktar sig till de behov som för stunden är aktuella och som berör verksamheten, allt från personal processer till arbetsmetoder och förhållningssätt.
Handledning genomförs var 6:e vecka av extern handledare med specifik kompetens av området. Handledningen riktar sig till de behov som för stunden är aktuella och som berör verksamheten, allt från personal processer till arbetsmetoder och förhållningssätt. Dölj..
-
Samverkan
Våra förväntningar är att vi ska ha en god samverkan med Socialtjänsten som bygger på respekt, ömsesidighet och transparens. Vi anser det viktigt att vi gemensamt sätter ramarna för vår samverkan. Vårt mycket goda samarbete med skolan har blivit uppmärksammat på nationell nivå.
Våra förväntningar är att vi ska ha en god samverkan med Socialtjänsten som bygger på respekt, ömsesidighet och transparens. Vi anser det viktigt att vi gemensamt sätter ramarna för vår samverkan. Vårt mycket goda samarbete med skolan har blivit uppmärksammat på nationell nivå. Dölj..
-
Kvalitets-/Miljöarbete
Ett gott bemötande och respekt för varje enskild individ i våra verksamheter är en grundförutsättning för god kvalitet, samtidigt som vi upprätthåller en hög säkerhet inom både vård och omsorg. God kvalitet uppstår i det mänskliga mötet mellan våra medarbetare och boende och närstående. Me Läs
mer...
Ett gott bemötande och respekt för varje enskild individ i våra verksamheter är en grundförutsättning för god kvalitet, samtidigt som vi upprätthåller en hög säkerhet inom både vård och omsorg. God kvalitet uppstår i det mänskliga mötet mellan våra medarbetare och boende och närstående. Medarbetarna är därför den absolut viktigast resursen i kvalitetsarbetet. Våra medarbetare visar varje dag att de kan möta våra omsorgstagare utifrån deras individuella behov och ge dem god livskvalitet och trygg omsorg i alla skeden av livet. Vårt övergripande mål är att alla som vi har i vår omsorg alltid ska känna trygghet och värdighet i den dagliga verksamheten. Samtlig behandlande personal har behandlingsassistentutbildningen.
Löpande se till att närstående och ungdomarna är delaktiga
Hantering av avvikelser är utgångspunkten för vårt systematiska kvalitetsarbete och arbetet med ständiga förbättringar och verksamhetens utveckling dokumenteras löpande. Arbetet med ständiga förbättringar involverar samtliga medarbetare och är ett resultat av att åtgärder samt erfarenheter återkopplas till verksamheten bland annat genom kvalitetsråd och arbetsplatsträffar (APT).
Fortlöpande görs bedömningar av risker som kan medföra brister i verksamhetens kvalitet. För den enskilda verksamheten sker dessa bedömningar i ledningsgruppen. Identifierade risker och förebyggande åtgärder dokumenteras sedan i förbättringsloggen.
För att förebygga skador för den enskilde omsorgstagaren sker alltid riskbedömningar, exempel självskadebeteende, hot och våld, sår, fall och undernäring. På så sätt kan vi sedan lägga upp bästa möjliga omsorg utifrån individens olika förutsättningar.
Fyrens miljöarbete har ett enkelt mål: vi ska bidra till att minska samhällets miljöpåverkan. Vi sorterar allt avfall.
Dölj..
-
Fortbildning
Inom stöd, vård och omsorg pågår en ständig utveckling och därför behövs också ständig fortbildning och kompetensutveckling för medarbetarna. Fyrens medarbetare erbjuds olika interna utbildningar till exempel i MI, ART, Hot och Våld, livsmedelshygien.
Inom stöd, vård och omsorg pågår en ständig utveckling och därför behövs också ständig fortbildning och kompetensutveckling för medarbetarna. Fyrens medarbetare erbjuds olika interna utbildningar till exempel i MI, ART, Hot och Våld, livsmedelshygien. Dölj..
-
Kommunikation/Avstånd
Backe är beläget mitt i mellan kust och fjäll. Från Backe når man på dryga timmen Vilhelmina Flygplats. Sollefteå/Kramfors 1,5 tim, Östersund/Åre 2 tim, Örnsköldsvik 2 tim, Sundsvall 2,5 tim och Umeå ca 3 tim. Närmaste tågstation Östersund och Långsele.
Vi erbjuder hjälp med transport til Läs
mer...
Backe är beläget mitt i mellan kust och fjäll. Från Backe når man på dryga timmen Vilhelmina Flygplats. Sollefteå/Kramfors 1,5 tim, Östersund/Åre 2 tim, Örnsköldsvik 2 tim, Sundsvall 2,5 tim och Umeå ca 3 tim. Närmaste tågstation Östersund och Långsele.
Vi erbjuder hjälp med transport till och från flyg alt. tåg.
Vi kan även ordna övernattningsrum till besökande, både till familj till de boende samt besök från Socialtjänst.
Vi erbjuder även hämtning av individ vid en placering hos oss. Dölj..
-
Referenser
Referenser erhålls vid kontakt med Fyren
Referenser erhålls vid kontakt med Fyren Dölj..