-
Pris
Familjehem 1700 kr/dygn
Jourhem 1900 kr/dygn
Förstärkt jourhem 2300 kr/dygn
Förstärkt jourhem 2300 kr/dygn
Kraftigt förstärkt jour och familjehem 3100 kr/dygn
Tilläggstjänster 500 kr/dygn
Familjehem 1700 kr/dygn
Jourhem 1900 kr/dygn
Förstärkt jourhem 2300 kr/dygn
Förstärkt jourhem 2300 kr/dygn
Kraftigt förstärkt jour och familjehem 3100 kr/dygn
Tilläggstjänster 500 kr/dygn Dölj..
-
Antal platser/Boendeform
35 utredda jour-och familjehem
35 utredda jour-och familjehem Dölj..
-
Främmande Språk
Arabiska, Engelska, Dari, Persiska, Kurdiska
Arabiska, Engelska, Dari, Persiska, Kurdiska Dölj..
-
Verksamhetsbeskrivning
Idé
Vi tillhandahåller konsulentstödda familjehem för barn upp till 18 år och unga vuxna upp till 21 år.
Syfte
Vi på Kocher Hem brinner för att arbeta med människor, framförallt barn och ungdomar som befinner sig i utsatta situationer. Vi vill göra skillnad för det enskilda barnet!
Läs
mer...
Idé
Vi tillhandahåller konsulentstödda familjehem för barn upp till 18 år och unga vuxna upp till 21 år.
Syfte
Vi på Kocher Hem brinner för att arbeta med människor, framförallt barn och ungdomar som befinner sig i utsatta situationer. Vi vill göra skillnad för det enskilda barnet!
Vision
Vår vision är att erbjuda barn en trygg boendemiljö i engagerade, kompetenta och stabila familjehem som lägger grunden för ett, socialt integrerat och självständigt liv i samhället.
Mål
Målet är att skyndsamt svara och hitta lämpliga jour- och familjehem efter förfrågan från kund. Att kunna erbjuda minst ett förslag på jourhem. Sedan starten 2015 har Kocher hem AB haft cirka 120 barn placerade i 65 olika jourhem och familjehem främst belägna inom Stockholms län, Västmanlands län, Örebro län, Uppsala län och Östergötlands län.
Kapacitet
Vi har möjlighet att ta emot 5 antal barn per konsulent i våra jour- och familjehem. I dagsläget har vi ca 35 utredda familjer som är redo ta emot barn omgående och ca 20 familjer som väntar på att bli utredda.
Resurser
Vårt interna team består av ekonomiansvarig, föreståndare/verksamhetsansvarig, socionomer/ familje¬hemskonsulenter. Familjehemskonsulenterna har lång erfarenhet av att arbeta med barn och unga vuxna. Tillsammans har vi bred språkkompetens i företaget bland annat: engelska, arabiska, persiska, dari, kurdiska och självklart svenska.
Vårt externa team består av KBT-terapeuter, specialistläkare inom barn och ungdomspsykiatrin, färdighetstränare och kvalificerade kontaktperson samt en jurist. År 2015 anställde vi läxhjälpare som träffade barnen i Stockholmsområdet ett par gånger i månaden (beroende på behov). Vi anställde också 10 kontaktpersoner som träffade alla våra ungdomar och aktiverade barnen ca 2 ggr/månaden. Våra kontaktpersoner är unga vuxna som studerar eller arbetar idag. Deras insatser utgör en viktig del i vårt arbete.
Mål och resultat
Kocher Hems mål för år 2024-25, är att kunna erbjuda minst ett lämpligt och matchande jour-och familjehem inom önskad tidsram efter förfrågan av kommun. År 2015- 2018 tog vi endast emot ensamkommande asylsökande barn men idag har vi bredare kompetens och kan således även ta emot andra utsatta barn och unga vuxna i behov av jour- och familjehem.
Under 2015 skedde endast enstaka omplaceringar vilket främst berodde på att barnen och familjernas personkemi inte gick ihop. Under 2016 fler barn omplacerades. Främsta anledningen för omplaceringar var för att kommunens politiker gav direktiv om att hämta hem de barn som placerats i andra kommuner. Barnen omplacerades till andra föreslagna familjehem som vi förmedlade, på kommunernas egna boenden och/eller efter en tid (enligt överenskommelse) tog kommunen över uppdragen i egen regi.
Flera av dessa barn uttryckte att de varit nöjda med familjehemmen och våra övriga insatser och helst hade velat bo kvar eller blivit omplacerade till våra andra familjehem.
Kvalitetssäkring
Kocher Hem bygger grunden på transparens i kontakt med våra samarbetspartners genom att använda oss av policys, rutiner, handlingsplaner, uppföljning, utvärdering och erfarenhets-återvinning. Vi sammanställer statistik för olika typer av omplaceringar och sammanbrott kontinuerligt, dessa statistik finns i vårt journalsystem (Securanova).
Grunden
Kocher Hem AB startades i oktober 2015 som i sin grund startades som ett familjeföretag av sex familjemedlemmar som bann för flykting- och integrationsfrågor. Definitionen/synonymer på ordet Kocher är flykt under flykt eller en som kämpar och inte ger upp (kurdiska). Vi utgick ifrån en humanitär och solidarisk utgångs¬punkt där våra högsta önskan var att hjälpa utsatta barn som flyr från sina hem på grund av krig eller andra omständigheter.
Två av bröderna bodde själva som ensamkommande hos en familj före sin flykt till Sverige och har erfarenheter av hur det kan gå till när det fungerar bra. Detta vill de föra vidare och bidra till en positiv integration som skulle vara gynnsamt för barnets utveckling men även samhällets. Med denna tanke och erfarenhet startade de Kocher Hem sitt arbete med familje¬hemsplaceringar inom målgruppen ensamkommande barn/unga vuxna upp till 21 år som omfattas av insatser enligt socialtjänstlagen (2001:453).
Med tiden har grundtanken utvidgats, från att endast ta emot ensamkommande, till att idag tar Kocher Hem emot barn med olika bakgrund, problematik och behovsstöd. Barnets enskilda behov står alltid i centrum.
Arbetssätt
Kocher Hem AB följer Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd för rekrytering, stöd och handledning av jour-och familjehem. Vårt arbete utgår från principerna och synsättet samt mötes- och dokumentationsstrukturen i BBIC (Barnets Behov i Centrum). För att säkerställa att uppdragstagarna arbetar utifrån barnets/den unges vård- och genomförandeplan har vi implementerat följande åtgärder:
Kompetensutveckling för uppdragstagare
Konsulenterna ansvarar för uppdragstagarnas kompetensutveckling utifrån upprättad kompetens- utvecklingsplan. Alla uppdragstagare ska ha genomgått Socialstyrelsens Ett hem att växa i, antingen i vår regi eller hos annan konsulentorganisation eller kommun. Därutöver ska vi erbjuda utbildning i barnperspektiv utifrån BBIC, lag och rätt, lågaffektivt bemötande, NPF, missbruk/beroende, m.m.
Regelbunden kontakt med uppdragstagare och placerade
Ge handledning/stöd utifrån den enskilda familjens behov (inte behandlingssamtal med barnet) vid besöken hos jourfamiljerna minst en gång i veckan och hos familjehemmen ges handledning/stöd vid besök minst två gånger i månaden. Kontakt via telefon sker vid behov mellan besöken. Träffar med ungdomarna görs minst en gång i månaden, fler vid behov, utifrån uppdrag från socialtjänsten. Kontakt via telefon sker mellan besöken.
Kontakt med socialsekreterare
Familjehemskonsulenterna har kontinuerlig kontakt med socialsekreterarna. Vid särskilda händelser kontaktas barnets socialsekreterare omgående. Kvällstid och helger kontaktas socialjouren. På möten som Kocher Hem bjuds in till är det ansvarig familjehemskonsulent som deltar.
Jour
Alla familjehemskonsulenter har jour gentemot sina familjer. Detta innebär att man alltid ska vara tillgänglig via telefon och beredd att kunna åka till familjen om det behövs. Akuta möten kan även ske via Skype, Zoom eller Teams.
Upprättande av Vårdplaner och Genomförandeplaner
Socialsekreteraren tar fram en vårdplan för barnet och är även ansvarig för att upprätta en genom- förandeplan, vars praktiska upprättande kan delegeras till oss av socialtjänsten. Vårdplanens mål är utgångspunkten för genomförandeplanen som ska upprättas i samråd med barnet och dess legala företrädare, uppdragstagarna och socialsekreteraren. Barnet och dess legala företrädare har möjlighet att ge synpunkter på de föreslagna insatserna. När alla parter är överens skickas planen till socialsekreteraren. Jour-och familjehemskonsulenten följer upp genomförandeplanen regelbundet, men minst en gång per kvartal.
Månadsrapporter
Konsulenten sammanställer en månadsrapport som beskriver stödet till uppdragstagarna men också (utifrån uppdrag) egna iakttagelser avseende den placerade och viktig information från uppdrags- tagarna, barnet, dess legala företrädare och skolan. Det finns en särskild mall att följa. I början av månaden skickas rapporterna krypterat från journalsystemet till socialtjänsten.
Dokumentation och förvaring
Konsulenten dokumenterar gjorda hembesök, telefonsamtal, möten, insatser och stöd och andra händelser av betydelse. Skriftlig dokumentation förs i SecuraNova journalsystem installerat på en säker server där all information krypteras. Pappersdokumentation förvaras i vårt kassaskåp på kontoret där obehöriga inte får tillgång till dokumentationen. Om socialsekreteraren, placerade eller uppdragstagare efterfrågar dokumentation, ska konsulenten skyndsamt tillhandahålla den utifrån gällande för dokumentation inom socialtjänstens område. Dölj..
-
Utvärdering/Uppföljning
Vi följer upp våra insatser och arbete genom vår ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete där även egenkontroll är inkluderad.
Vi följer upp våra insatser och arbete genom vår ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete där även egenkontroll är inkluderad. Dölj..
-
Utslussning/Eftervård
Vi arbetar utefter vårdplan och genomförandeplan och planerar utslussning eller återföreningen till vårdnadshavare i samarbete och samspråk med socialtjänsten. Vidare tillhandahåller vi träningslägenheter som en del av det fortsatt öppenvården eller nästa etapp av vårdplanen.
Vi arbetar utefter vårdplan och genomförandeplan och planerar utslussning eller återföreningen till vårdnadshavare i samarbete och samspråk med socialtjänsten. Vidare tillhandahåller vi träningslägenheter som en del av det fortsatt öppenvården eller nästa etapp av vårdplanen. Dölj..
-
Skola/Kursverksamhet
Företaget besitter rutiner för uppstart av skolgången
Företaget besitter rutiner för uppstart av skolgången Dölj..
-
Sysselsättning
Konsulentstödd familjehemsverksamhet
Konsulentstödd familjehemsverksamhet Dölj..
-
Behandling/Insatslängd
Enligt avtal, vårdplan och genomförandeplan.
Enligt avtal, vårdplan och genomförandeplan. Dölj..
-
Inskrivningsförfarande
Enligt rutin, skyndsamt med fokus på relationsbyggande första tiden.
Enligt rutin, skyndsamt med fokus på relationsbyggande första tiden. Dölj..
-
Organisation/Personal
Socionomer, Kvalificerade kontaktperson, färdighetstränare, KBT-terapeut och specialistläkare inom barn och ungdom.
Socionomer, Kvalificerade kontaktperson, färdighetstränare, KBT-terapeut och specialistläkare inom barn och ungdom. Dölj..
-
Konsulter
Inga
Inga Dölj..
-
Handledning
Fysiskt handledning sker varannan vecka och vid behov därtill. Jour dygnet runt vid akuta situationer där aktuell konsulent handleder både via telefon samt fysiskt om vid behov.
Fysiskt handledning sker varannan vecka och vid behov därtill. Jour dygnet runt vid akuta situationer där aktuell konsulent handleder både via telefon samt fysiskt om vid behov. Dölj..
-
Samverkan
Samverkar med KBT-terapeuter (Nurum KBT) och Specialistläkare inom barn och ungdomspsykiatri
Samverkar med KBT-terapeuter (Nurum KBT) och Specialistläkare inom barn och ungdomspsykiatri Dölj..
-
Kvalitets-/Miljöarbete
Företaget besitter rutiner för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete (arbetsmiljö rutin inkluderad)
Företaget besitter rutiner för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete (arbetsmiljö rutin inkluderad) Dölj..
-
Fortbildning
Samtliga jour- och familjehem går den obligatoriska utbildningen "ett hem att växa i". Vidare går både våra konsulenter och familjehem inriktade fortbildningar kontinuerligt.
Samtliga jour- och familjehem går den obligatoriska utbildningen "ett hem att växa i". Vidare går både våra konsulenter och familjehem inriktade fortbildningar kontinuerligt. Dölj..
-
Kommunikation/Avstånd
Hela landet med mellersta Sverige som huvudområde (säte i Stockholm).
Hela landet med mellersta Sverige som huvudområde (säte i Stockholm). Dölj..
-
Referenser
Therese Larsson Jarl, 019-215019 (Örebro kommun, Socialsekreterare)
Följande referenser är från Rezgar Abbasi tidigare roll som familjehemskonsulent och föreståndare hos Barn och omsorg i Sverige AB
Maria Lundgren, 019-212386 (Örebro kommun, socialsekreterare)
Emma Eriksson, 019-214 Läs
mer...
Therese Larsson Jarl, 019-215019 (Örebro kommun, Socialsekreterare)
Följande referenser är från Rezgar Abbasi tidigare roll som familjehemskonsulent och föreståndare hos Barn och omsorg i Sverige AB
Maria Lundgren, 019-212386 (Örebro kommun, socialsekreterare)
Emma Eriksson, 019-214282 (Örebro kommun, socialsekreterare)
Viktoria Hugosson, 019-211808 (Örebro kommun, socialsekreterare)
Gabriella With, 070-2328392 (Botkyrka kommun, socialsekreterare)
Rebecca Isık, 070-8891835 (Botkyrka kommun, socialsekreterare)
Sheila Chewali, 070-8861336 (Botkyrka kommun, socialsekreterare)
Eirini Galanou, 08-50809343 (Normalm stadsdelsförvaltning, socialsekreterare)
Sandra Miller, 0417-18045 (tomelilla kommun, socialsekreterare)
Laila Göransson, 035-13 67 97 (Halmstad kommun, socialsekreterare)
Dölj..