-
Antal platser/Boendeform
10 platser och vi kan även ta emot par/syskonplacering som kan bo tillsammans.
10 platser och vi kan även ta emot par/syskonplacering som kan bo tillsammans. Dölj..
-
Främmande Språk
Våra medarbetare bl a talar arabiska, dari, farsi, somaliska, albanska,tyska, engelska och teckenspråk.
Våra medarbetare bl a talar arabiska, dari, farsi, somaliska, albanska,tyska, engelska och teckenspråk. Dölj..
-
Verksamhetsbeskrivning
Läs mer om Omvida LSS Kallfors i infobladet: http://omvida.se/wp-content/uploads/2018/10/Kallfors-infoblad.pdf
Läs mer om Omvida LSS Kallfors i infobladet: http://omvida.se/wp-content/uploads/2018/10/Kallfors-infoblad.pdf Dölj..
-
Utvärdering/Uppföljning
Löpande uppföljning av insats sker med den enskilde som bor hos oss. Uppföljning sker också genom kontakt med uppdragsgivare och anhöriga. Om den enskilde är missnöjd med sin situation används Omvidas system för synpunkts- och klagomålshantering.
Våra utvärderings/uppföljningsrutine Läs
mer...
Löpande uppföljning av insats sker med den enskilde som bor hos oss. Uppföljning sker också genom kontakt med uppdragsgivare och anhöriga. Om den enskilde är missnöjd med sin situation används Omvidas system för synpunkts- och klagomålshantering.
Våra utvärderings/uppföljningsrutiner består av:
- Brukarundersökningar och familjehemsundersökningar.
- Årlig intern enkät till uppdragsgivare.
- Kundundersökningar; vi undersöker årligen kundnöjdhet.
- Genomförandeplaner och individrapporter i SafeDoc för att säkerställa att alla inskrivna har genomförandeplaner och att klientsäkerheten upprätthålls.
- Avslutssamtal. Vi håller alltid avslutssamtal med våra klienter, för att se om vår insats har haft en bestående effekt, samt utröna hur ungdomarna upplever sin livssituation efter avslutat insats. Dölj..
-
Utslussning/Eftervård
Vi har en väl fungerande vårdkedja för den enskilde som bor hos oss. Att få träna och gå vidare mot självständighet är en självklarhet för oss på Omvida. Vi kan därför även erbjuda träningslägenhet och en kontinuitet i stödet för att på sikt uppnå ett självständigt liv med egen försörjning Läs
mer...
Vi har en väl fungerande vårdkedja för den enskilde som bor hos oss. Att få träna och gå vidare mot självständighet är en självklarhet för oss på Omvida. Vi kan därför även erbjuda träningslägenhet och en kontinuitet i stödet för att på sikt uppnå ett självständigt liv med egen försörjning för den enskilde som känner sig trygg i detta och vill gå vidare i livet. Dölj..
-
Skola/Kursverksamhet
Omvida bedriver en daglig verksamhet i Järna, där den enskilda är garanterad en plats. Inriktning inom konst, matlagning och IT.
Omvida bedriver ingen egen skola. Vi har goda relationer med de kommunala gymnasieskolor skolor och högskolor som finns i vårt närområde.
Omvida bedriver en daglig verksamhet i Järna, där den enskilda är garanterad en plats. Inriktning inom konst, matlagning och IT.
Omvida bedriver ingen egen skola. Vi har goda relationer med de kommunala gymnasieskolor skolor och högskolor som finns i vårt närområde. Dölj..
-
Sysselsättning
Den enskilde som bor hos oss skall erbjudas en meningsfull sysselsättning utifrån egna förutsättningar och önskemål. Inriktat både mot fritid och arbetsliv.
Den enskilde som bor hos oss skall erbjudas en meningsfull sysselsättning utifrån egna förutsättningar och önskemål. Inriktat både mot fritid och arbetsliv. Dölj..
-
Inskrivningsförfarande
Vid placeringsförfrågan tar ansvarig handläggare kontakt med enhetschef eller placeringssamordnare på boendet via telefon eller Mejl. Förfrågan gås då igenom av enhetschef, placeringssamordnare, kvalitetssamordnare och representant från personalen. Detta för att en första bedömning görs ut Läs
mer...
Vid placeringsförfrågan tar ansvarig handläggare kontakt med enhetschef eller placeringssamordnare på boendet via telefon eller Mejl. Förfrågan gås då igenom av enhetschef, placeringssamordnare, kvalitetssamordnare och representant från personalen. Detta för att en första bedömning görs utifrån den enskildes behov av stöd. Inför beslut om placering genomförs ett besök med handläggare, den enskilde samt företrädare till den enskilde som skall flytta in hos oss. I samråd med handläggare och den enskilde så bestäms ett datum för när den enskilde skall flytta in.När sedan inflyttning sker så görs en noggrann genomgång tillsammans med den enskilde om vilka behov av stöd och förmågor som den enskilde har.En nätverkskarta upprättas i samråd med den enskilde.Genomförandeplan med tydliga mål och hur den enskilde vill ha stödet utformat och utfört upprättas tillsammans med den enskilde som bor hos oss. Allt för att kunna nå sina mål och få bli så självständig som möjligt utifrån sina förmågor. Dölj..
-
Organisation/Personal
Omvida startades 2015 och fick sin första driftentreprenad samma år. Vi är i dagsläget ca 74 anställda. Omvida är ett privatägt svenskt omsorgsföretag som idag verkar inom LSS och individ- och familjeomsorg. Huvudägare är medarbetare som arbetar inom företaget. Omvida är religiöst och poli Läs
mer...
Omvida startades 2015 och fick sin första driftentreprenad samma år. Vi är i dagsläget ca 74 anställda. Omvida är ett privatägt svenskt omsorgsföretag som idag verkar inom LSS och individ- och familjeomsorg. Huvudägare är medarbetare som arbetar inom företaget. Omvida är religiöst och politiskt obundet.
Ledning och organisation
Varje verksamhet leds av en enhetschef. De har olika bakgrund men vanligast förekommande är högskoleutbildning som exempelvis socionom eller motsvarande. Verksamheter i Omvida ingår i ett segment som leds av en enhetschef som har det övergripande ansvaret över segmentet, medarbetare, ekonomi, kvalité och utveckling. Omvida idag består av tre segment.
Behandlingsassistenterna är behandlingspedagoger eller har annan för ändamålet lämplig utbildning. Vidare har dessa flerårig erfarenhet av praktiskt socialt arbete.
Stödfunktioner
Staben i Omvida utgörs av personal med lång erfarenhet av vård och omsorg. Stabens primära ansvar är att stödja företagets enhetschefer inom sina respektive kompetensområden.
Kvalitetsfunktionen svarar för råd och stöd i alla kvalitetsfrågor samt håller företaget uppdaterat i lagar och författningar som styr våra verksamheter. Vidare ansvarar man för att företagets rutin- och kvalitetshandbok är uppdaterad. Kvalitetsfunktionen ansvarar även för den årliga kvalitetskontrollen.
HR funktionen består av en HR-chef som stöttar vid anställningar och avtalsfrågor gällande medarbetare och fastställer ramarna för det viktiga systematiska arbetsmiljöarbetet. Vidare samordnar HR-chefen utbildningsutbudet i företaget och ansvarar för den övergripande kompetensutvecklingen, exempelvis genom att utarbeta årliga utbildningskataloger Dölj..
-
Konsulter
Omvida använder sig av legitimerad psykolog med särskild inriktning mot arbete med barn, ungdomar och vuxna med komplext trauma och dissociativ problematik i specifika ärenden och enligt överenskommelse.
Omvida använder sig av legitimerad psykolog med särskild inriktning mot arbete med barn, ungdomar och vuxna med komplext trauma och dissociativ problematik i specifika ärenden och enligt överenskommelse. Dölj..
-
Handledning
På Servicebostaden har personalen handledning med erfaren handledare 1 gång per månad, ca 3 timmar.
På Servicebostaden har personalen handledning med erfaren handledare 1 gång per månad, ca 3 timmar. Dölj..
-
Samverkan
Omvida har nära kontakt med uppdragsgivare gällande verksamheten och de enskilda som bor hos oss. Arbetet med de enskilda utgår från uppdragsgivarens beställning samt den tillsammans med den enskilde upprättade genomförandeplanen. Varje enskild som bor hos oss har en stödperson. Stödperso Läs
mer...
Omvida har nära kontakt med uppdragsgivare gällande verksamheten och de enskilda som bor hos oss. Arbetet med de enskilda utgår från uppdragsgivarens beställning samt den tillsammans med den enskilde upprättade genomförandeplanen. Varje enskild som bor hos oss har en stödperson. Stödpersonen har kontakt med uppdragsgivaren, företrädare och det som den enskilde givit tillåtelse till. Uppföljning bör ske minst var annan månad eller som uppdragsgivare önskar. Journalsammanfattning skickas 1 ggr/månad till placerande handläggare. Handläggare bokar besök i boendet för uppföljning när så önskas.
Dölj..
-
Kvalitets-/Miljöarbete
Systematiskt kvalitetsarbete:
Varje verksamhet i Omvida skall styras genom ett heltäckande och systematiskt kvalitetsarbete. Våra verksamheter styrs först och främst av gällande lagar, bestämmelser och förordningar. Våra verksamheter styrs i andra hand av de avtal vi har med våra uppdrags Läs
mer...
Systematiskt kvalitetsarbete:
Varje verksamhet i Omvida skall styras genom ett heltäckande och systematiskt kvalitetsarbete. Våra verksamheter styrs först och främst av gällande lagar, bestämmelser och förordningar. Våra verksamheter styrs i andra hand av de avtal vi har med våra uppdragsgivare. Inom SOSFS 2011:9 består de grundläggande delarna av det systematiska kvalitetsarbetet av att planera, leda, kontrollera, följa upp, utvärdera och förbättra verksamheten inom socialtjänstens område.
Syftet med vårt kvalitetsledningssystem och riktlinjer för den är att beskriva vilka krav vi ställer på kvalitet på våra verksamheter och tillsammans med bilagorna fungera som ett ledande instrument för organisationen och verksamheten. Syftet är också att säkra kvalitetsarbetet och utförandet av stöd, omsorg, samt vård och behandling till klienten. Kvalitetsledningssystemet ska användas för att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra verksamhetens kvalitet. I Omvida är det av största vikt att de som använder våra tjänster, brukarna, är nöjda med insatserna och hur de utförs. Därför är målet för vårt kvalitetsarbete:
Att Omvida ska ha branschens mest nöjda brukare, kunder och medarbetare för att bidra till ett bättre Sverige.
Värdegrund
Omvidas mission är att ha branschens mest nöjda brukare, kunder och medarbetare. Vår vision är att skapa ett bättre Sverige. För att arbeta för vår vision och mission utgår Omvidas ställningstaganden, verksamhetsstyrning och det dagliga arbetet ifrån organisationens värderingar. Vi arbetar långsiktigt med våra värdegrunder genom att förankra beslut och arbetssätt med identifierade handlingsmönster och önskvärda handlingar. Omvida anser att ett värderingsbaserat arbete bidrar till högre grad av engagemang och inkludering. Omvida samverkar utifrån rötter i det fria och humanistiska samhället där ett kritiskt tänkande och respekt kännetecknar verksamheten.
Att vara en värderingsstyrd verksamhet på Omvida innebär också att aktiviteter som exempelvis rekrytering, kompetensutveckling och belöning utgår från Omvidas kärnvärden: Omvida-styrka, Agil och Meningsfullhet. Målet är att skapa en företagskultur som är organisationens mest effektiva verktyg
Enhetschefens uppgift är att värna om att Omvidas kärnvärden implementeras och hålls levande i verksamheten. Detta görs genom att hen på våra månatliga arbetsplatsträffar (APT) håller i övningar, workshops och diskussioner som lyfter olika frågor, problem som kan röra värderingar, bemötande, förhållningssätt eller annat som uppmärksammats i verksamheten.
Social hållbarhet
Det sociala ansvaret är fundamentet i vår organisation och det är vår vision att detta ska genomsyra våra beslut och processer. Personal erbjuds utbildning i social hållbarhet, som i sin tur bär ansvaret för att sprida kunskap om välbefinnande, rättvisa, makt, rättigheter och individens behov. Vi strävar efter samspel med andra aktörer (ex. kommuner, socialtjänsten och konkurrenter) inom vård och omsorg, med syftet att diskutera social hållbarhet. Omvida har övertygelsen att ett sådant samarbete leder till människans ägandeskap över sin utveckling och en säkrare framtid. Exempelvis vill vi:
- Ge människor en bra tillvaro och bidra till att välfärden fördelas rättvist.
- Ge människor stöd och vägledning till självständighet och frihet.
- Skapa arbetstillfällen och tillfällen att praktisera och arbetsträna.
- Bygga en organisation som på alla nivåer andas mångfald.
- Anställa lokalt och kontinuerligt kompetensutveckla våra medarbetare.
- Samarbeta med lokala leverantörer och främja det lokala utbudet av exempelvis råvaror till matlagning för respektive boende.
- Endast köra miljöcertifierade fordon och använda oss av kollektivtrafiken i bästa möjliga mån.
- Skapa medvetenhet kring samhällets och miljöns begränsningar.
- Betona den demokratiska andan och dess grundpelare – och inkludera detta i vårt värdegrundsarbete Dölj..
-
Fortbildning
Personalfrämjande åtgärder
Alla medarbetare skall medverka till sin egen och verksamhetens utveckling genom att ständigt lära nytt, medverka i förändrings- och utvecklingsarbeten samt vilja dela med sig av sina kunskaper och färdigheter. Målsättningen är att varje medarbetare ska förverkl Läs
mer...
Personalfrämjande åtgärder
Alla medarbetare skall medverka till sin egen och verksamhetens utveckling genom att ständigt lära nytt, medverka i förändrings- och utvecklingsarbeten samt vilja dela med sig av sina kunskaper och färdigheter. Målsättningen är att varje medarbetare ska förverkliga sin potential, få utveckling och ges möjlighet till karriär. All kompetensutveckling konkretiseras via individuell utvecklingsplan som årligen revideras i medarbetarsamtalet. Dölj..
-
Kommunikation/Avstånd
Upptagningsområdet är hela Sverige. Vår LSS § 9:9 bostad finns i Järna med goda kommunikationsmöjligheter till övriga landet.
Upptagningsområdet är hela Sverige. Vår LSS § 9:9 bostad finns i Järna med goda kommunikationsmöjligheter till övriga landet. Dölj..
-
Referenser
Referenser ges gärna enligt begäran
Referenser ges gärna enligt begäran Dölj..
-
Övrigt
Önskas mer information är ni alltid välkomna att höra av er till oss!
Önskas mer information är ni alltid välkomna att höra av er till oss! Dölj..