Verksamhetsbeskrivning
UngArt med över 20 års erfarenhet erbjuder konsulentstöda jour och familjehem, stödboende, öppenvård, HVB och grundskola åt ungdomar med komplexa behov och svårigheter. Vi skräddarsyr behovsstyrda helhetslösningar utifrån BBIC. Vi utbildar och handleder människor som arbetar med unga inom Läs
mer...
UngArt med över 20 års erfarenhet erbjuder konsulentstöda jour och familjehem, stödboende, öppenvård, HVB och grundskola åt ungdomar med komplexa behov och svårigheter. Vi skräddarsyr behovsstyrda helhetslösningar utifrån BBIC. Vi utbildar och handleder människor som arbetar med unga inom bl.a. ART (Aggression Replacement Training), T4C (Thinking for a Change), Social färdighetsträning, Ilskekontrollträning, Lösningsfokus, Beteendestöd i vardagen utifrån TBA, Lågaffektivt bemötande, Anknytningsmetodik, TMO, Trauma, Sekundär traumatisering och självmedkänsla m.m. Våra insatser är utifrån evidensbaserad praktik och de insatser som bedrivs av oss följs alltid upp både under pågående arbete och efter avslut placering. Vi menar att mätbarhet och uppföljning tillsammans med de direkta erfarenheter som våra barn och unga och uppdragsgivare gör i samverkan med oss hela tiden hjälper oss att verka mot vår vision. Flexibilitet, tillgänglighet och närhet till de ungas vardagliga miljöer är våra styrkor. Mottot är ”lev som du lär”, drivkraften är medmänsklighet och tron på att alla kan och vill utvecklas i positiv riktning – att tillsammans skapa förutsättningar för att alla skall kunna utvecklas till självständiga och starka individer.
UngArts konsulentstödda familjehemsverksamhet arbetar med att stödja och handleda jour- och familjehem. Vi arbetar utifrån och lägger stor vikt vid tillämpliga metoder, teorier och förhållningssätt men samtidigt även parallellt med att bygga relationer och arbeta med empati. God samverkan är viktigt för oss, vi behöver stabila och trygga team när vi arbetar med trauma och olika typer av utmanande beteende, vilket vi tillsammans skapar genom god samverkan där vi stödjer varandra. Vår samverkan som ett team stärks genom vårt metodarbete för det stöd, handledning och den utbildning som ges. Dessa insatser ger en gemensam kunskaps- och erfarenhetsbaserad ram inom vilket teamet kan verka för att tillsammans skapa så goda förutsättningar som möjligt för familjen att lyckas i sitt uppdrag med den enskilde. Verksamheten bedriver handledning på systemteoretisk och salutogen grund och huvudsakligen utifrån ett anknytningsperspektiv där fokus ligger på mentalisering och empati. Vi betraktar den unges beteende som ett sätt att kommunicera och vår uppgift är att tolka kommunikationen. Vi använder traumakompetens som grund för vårt tolkningsarbete jämte utvecklingspsykologi och modern hjärnforskning. Utifrån familjens behov, att kunna möta den enskilde motbakgrund av dennes specifika behov och svårigheter, kompletteras handledningen utifrån en grund inom områden som lösningsfokuserad samtalsmetodik, TMO (trauma medveten omsorg), BBIC, TBA - tillämpad beteendeanalys, ACT (acceptance and commitment therapy) och ART (agression replacement training). Utöver den enskilda handledningen har vi ett grupphandledningsprogram där träffarna består av två delar: En teoretisk del med genomgång och en mer praktisk del där familjehemmen får byta erfarenheter och lyfta känslor med varandra. Vi erbjuder även regelbundet tematräffar i fortbildningssyfte.
HVB Oxie - Vi erbjuder pojkar med svårare komplex beteendeproblematik – såsom emotionell instabilitet, begynnande missbruk och kriminalitet, skolfrånvaro och vagabonderande – en verksamhet i den mindre skalan med 4 platser där varje individ verkligen får sitt eget utrymme. Hos oss kan pojkar som har svårigheter med sociala kontakter få möjlighet att utvecklas och växa tillsammans med vår fantastiska behandlingspersonal. Vi har möjlighet att individanpassa behandlingen, både utifrån vår egen skolverksamhet, våra ungdomscoacher och vårt unika familjearbete, där vi kan erbjuda professionellt samarbete med pojkens familj och nätverk. Vi satsar på att utveckla nära och bärande relationer med våra pojkar där alla är delaktiga i sin egen utveckling.
Våra öppenvårdsinsatser som innefattar ungdomscoacher, ungdomsbehandling, familjebehandling och familjeterapi riktar sig till barn, unga och familjer med komplexa behov och svårigheter. Insatserna kan verka förebyggande, som ett alternativ till institutionsbehandling, eller användas vid utslussning. Behovsstyrda åtgärder skräddarsys utifrån BBIC i samråd med socialtjänsten, vårdnadshavarna och den unge. Vi arbetar med A-CRA behandling, KBT, motiverande samtal, Collaborative and Proactive Solutions (CPS), träning och överföring av sociala färdigheter, impulskontroll, empati och problemlösningsträning, positiva relationer och förebilder samt strukturerade fritidsaktiviteter. Vi använder bedömningsinstrument för att följa upp och utvärdera resultat och rapporterar fortlöpande om ungdomens aktiviteter och framsteg till uppdragsgivaren.
Resursskolan UngArt är en fristående grundskola för åk 5-9 som erbjuder undervisning i samtliga ämnen enligt läroplanen. Erfarna och behöriga lärare undervisar utifrån elevernas individuella nivå och resurser vilket ger eleverna möjlighet att uppnå goda resultat. Föräldrarna involveras så mycket som möjligt i skolarbetet. Skolans mål är att alla elever ska nå de nationella målen enligt läroplanen och utvecklas till självständiga, socialt fungerande personer. Skolan tar emot elever i behov av individuellt utformad undervisning, beteendestöd och tydligt strukturerad skolmiljö. Det kan vara elever som har haft det svårt för att tillgodogöra sig undervisning i sin ordinarie skola, eller som på grund av problembeteenden eller långvarig frånvaro har stora brister i ämneskunskaper. Vi hjälper våra elever att uppnå goda resultat så att de ska kunna fortsätta sin utbildning på gymnasienivå.
Vi utbildar och handleder även personal som arbetar med unga inom bl.a. ART (Aggression Replacement Training), T4C (Thinking for a Change), Social färdighetsträning, Ilskekontrollträning, Lösningsfokus, Beteendestöd i vardagen utifrån TBA, Lågaffektivt bemötande, Anknytningsmetodik, TMO, Trauma, Sekundär traumatisering och självmedkänsla m.m.
Dölj..