-
Pris
Vårddygnsavgiften regleras i ramavtal och i det individuella avtalet utifrån de insatser som är beslutade i genomförandeplanen.
Kostnader för skola/utbildning ingår inte i avgiften utan regleras mellan kommunerna.
Vårddygnsavgiften regleras i ramavtal och i det individuella avtalet utifrån de insatser som är beslutade i genomförandeplanen.
Kostnader för skola/utbildning ingår inte i avgiften utan regleras mellan kommunerna.
Dölj..
-
Antal platser/Boendeform
ca 280.Vi finns över hela Sverige och har regionala placeringsfunktioner enligt följande:
Placeringsförfrågningar under kontorstid:
072-189 28 30
Och efter kontorstid: 020- 40 37 00
ca 280.Vi finns över hela Sverige och har regionala placeringsfunktioner enligt följande:
Placeringsförfrågningar under kontorstid:
072-189 28 30
Och efter kontorstid: 020- 40 37 00 Dölj..
-
Främmande Språk
Våra jour/familjehem behärskar 27 språk som exempelvis engelska (ett flertal dialekter), franska, tyska, kurmanji, sorani, farsi, amarinja, tigrinja, arabiska (ett flertal dialekter), hindi, pashto, urdu, swahili, portugisiska, spanska, somali, hausa, ryska, ukrainska, kazakiska, uiguriska Läs
mer...
Våra jour/familjehem behärskar 27 språk som exempelvis engelska (ett flertal dialekter), franska, tyska, kurmanji, sorani, farsi, amarinja, tigrinja, arabiska (ett flertal dialekter), hindi, pashto, urdu, swahili, portugisiska, spanska, somali, hausa, ryska, ukrainska, kazakiska, uiguriska, kinesiska, japanska osv.
Många av våra familjer kommer från de delar av världen där dessa språk talas som Mellersta Östern, Sydasien, Centralasien, Östasien, Afrika, europeiska, afrikanska och asiatiska medelhavsområdet osv.
Några familjer behärskar teckenspråk.
Dölj..
-
Verksamhetsbeskrivning
Attendo IOF arbetar på uppdrag av socialtjänsten och i enlighet med målen och intentionerna i socialtjänstlagen. Mål och delmål utformas i en individuell genomförandeplan vid varje placering. Genomförandeplanen utgår från socialtjänstens vårdplan.
Familjehemsverksamheten har som övergri Läs
mer...
Attendo IOF arbetar på uppdrag av socialtjänsten och i enlighet med målen och intentionerna i socialtjänstlagen. Mål och delmål utformas i en individuell genomförandeplan vid varje placering. Genomförandeplanen utgår från socialtjänstens vårdplan.
Familjehemsverksamheten har som övergripande mål att barn/ungdomar och vuxna efter avslutad placering ska kunna återförenas med sin familj och/eller kunna leva ett självständigt liv med eget boende och fungerande sociala relationer.
Teoretisk grund
Familjehemsverksamheten vilar på en psykodynamisk grund med fokus på god omvårdnad för barn ungdomar och vuxna. I stöd och handledning till familjehemmen utgår familjehemskonsulenterna även från en systemteoretisk och lösningsfokuserad grundsyn, kognitiva metoder (KBT, ART, DBT mm) och casemanagementmetodik med barnet/ungdomen/den vuxne i centrum. Klienter med tidiga störningar kan vi erbjuda psykodynamisk psykoterapi.
Familjehemsverksamheten arbetar enligt mål och intentioner i socialtjänstlagen, FN:s barnkonvention och föreskrifter samt allmänna råd från socialstyrelsen.
Familjehemsverksamheten arbetar på uppdrag av socialtjänsten och enligt uppgjord genomförandeplan i enlighet med socialtjänstens vårdplan.
Barn/ungdomar/föräldrar/anhöriga bemöts under en placering i familjehemmet med värdighet, integritet och delaktighet.
Innehåll och metod
Minst en av familjehemsföräldrarna är hemma på heltid.
Attendo IOF:s konsulenter besöker familjehemmen en gång i veckan, eller tätare när så behövs.
Familjehemmen får vägledning/handledning av konsulenterna. Dagligen om så behövs.
Konsulenter finns tillgängliga 24 tim per dygn.
Samtliga familjehem får avlastning efter behov.
Attendo IOF har psykiater, psykologer, psykoterapeuter samt andra resurspersoner för resursmobilisering kring klienten (tilläggstjänst)
Psykoterapeutisk behandling ingår i insatserna när så behövs(tilläggstjänst).
Klienter med tidiga störningar kan vi erbjuda psykodynamisk psykoterapi (tilläggstjänst),
Våra familjehem finns både på landsbygden, i mindre orter och i städer. De har genom livet fått erfarenhet av att fostra barn och vägleda unga vuxna. Deras viktigaste kunskap brukar kallas vardagskunskap, förtrogenhetskunskap eller tyst kunskap. Familjernas vardagskunskap kompletteras med vår professionella kunskap. Deras huvudsakliga sysselsättning är inte att driva ett familjehem, utan de har ofta ett mindre företag som engagerar hela familjen. Det kan vara ett lantbruk, en hästgård, en verkstadsrörelse, ett turistföretag etc. Familjerna är rotade i sin omgivning och har goda sociala kontakter i bygden/på orten. Livsmönstret hos familjen bidrar till att ge den placerade klienten meningsfulla sammanhang i tillvaron. Om familjen driver ett företag kan det ge klienten en planerad och meningsfull sysselsättning.
Klienten bor i en familj som är särskilt matchad mot dennes behov. Matchningen sker vid särskilda placeringskonferenser och i samarbete med uppdragsgivaren.
Fördelen med familjehemsplaceringar jämfört med institutionsplaceringar är att klienten lever i en vanlig familj, har kontinuitet i vuxenkontakterna och befinner sig inte i en elev/klientgrupp med en egen subkultur, som kan inverka negativt på behandlingen.
Familjehemmen är endera utredda enligt en modifierad variant av Kälvestens djupintervjumetod eller enligt PRIDE-kriterierna (PRIDE - Parent Resources for Information, Development, and Education). Tolkning av intervjun utförs av en extern legitimerad psykolog. Vi kontrollerar om familjehemmen förekommer i kommunens socialregister och i polisens misstanke och belastningsregister. Familjehemmen får information om gällande regler för tystnadsplikt och anmälningsskyldighet. Mottagandet av informationen bekräftas skriftligt. Vi samråder före placeringen med den kommun där familjehemmet är beläget.
Alla familjer får kontinuerlig handledning, vägledning och utbildning.
Vår avsikt är inte att professionalisera familjehemmen, utan att tillföra resurser till familjehemmen som gör det möjligt att använda dessa som fullgoda alternativ till hem för vård eller boende (HVB), vård vid SIS-institution, psykiatrisk klinik eller motsvarande. Det stöd som ges till varje familjehem är utformat utifrån de behov som har identifierats i genomförandeplanen för den placerade klienten. Detta gör att utvecklingsplanerna/utbildningsplanerna är olika för varje enskilt familjehem.
Konsulentens arbete styrs av genomförandeplanens mål och dennes uppgift är att mobilisera resurser enligt det uppdrag som formulerats av uppdragsgivaren i planen. Alla insatser och resultatet av dessa dokumenteras. Efter behandlingstidens slut och vid varje utskrivning, oavsett anledning, får uppdragsgivaren förutom dokumentationen, en sammanfattning av vad som inträffat under placeringstiden.
Familj och nätverk
Vi arbetar med ursprungsfamiljen och/eller det utvidgade nätverket om detta är ett definierat uppdrag i genomförandeplanen. Vi arbetar med traditionella metoder från systemisk familjeterapi och case management som nätverksmöten (process- och strukturorienterade, samt även sk tvärmöten), reflekterande samtal och cirkulära intervjuer. När det gäller det formella nätverket (myndigheter m.fl samhällsorgan) arbetar vi med casemanagementmetodik.
När gäller ungdomar och vuxna kan vi dessutom arbeta med olika slag av "kopplande strategier" som kontakt med olika självhjälpsgrupper.
Ytterligare insatser utöver det som kraftigt förstärkt familjehemsvård kan erbjuda, kan anordnas av Attendo IOF:s övriga verksamhetsområden. Det kan exempelvis bli aktuellt vid hemflyttning som, extra stöd genom kontaktperson, familjeterapi eller boendestöd. Detta sker enligt särskild överenskommelse. Vid en familjehemsplacering är föräldrar/närstående till den placerade välkomna för besök i enlighet med genomförandeplanen.
Vi samråder före placeringen med den kommun där familjehemmet är beläget.
Alla familjehem delar i handledning av handledarutbildad socionom eller psykolog.
Klienter med tidiga störningar kan vi erbjuda psykodynamisk psykoterapi (tilläggstjänst).
Våra familjehem finns både på landsbygden, i mindre orter och i städer. De har genom livet fått erfarenhet av att fostra barn och vägleda unga vuxna. Deras viktigaste kunskap brukar kallas vardagskunskap, förtrogenhetskunskap eller tyst kunskap. Familjernas vardagskunskap kompletteras med vår professionella kunskap. Deras huvudsakliga sysselsättning är inte att driva ett familjehem, utan de har ofta ett mindre företag som engagerar hela familjen. Det kan vara ett lantbruk, en hästgård, en verkstadsrörelse, ett turistföretag etc. Familjerna är rotade i sin omgivning och har goda sociala kontakter i bygden/på orten. Livsmönstret hos familjen bidrar till att ge den placerade klienten meningsfulla sammanhang i tillvaron. Om familjen driver ett företag kan det ge klienten en planerad och meningsfull sysselsättning.
Klienten bor i en familj som är särskilt matchad mot dennes behov. Matchningen sker vid särskilda placeringskonferenser och i samarbete med uppdragsgivaren.
Fördelen med familjehemsplaceringar jämfört med institutionsplaceringar är att klienten lever i en vanlig familj, har kontinuitet i vuxenkontakterna och befinner sig inte i en elev/klientgrupp med en egen subkultur, som kan inverka negativt på behandlingen.
Familjehemmen är endera utredda enligt en modifierad variant av Kälvestens djupintervjumetod eller enligt PRIDE-kriterierna (PRIDE - Parent Resources for Information, Development, and Education). Tolkning av intervjun utförs av en extern legitimerad psykolog. Vi kontrollerar om familjehemmen förekommer i kommunens socialregister och i polisens misstanke och belastningsregister. Familjehemmen får information om gällande regler för tystnadsplikt och anmälningsskyldighet. Mottagandet av informationen bekräftas skriftligt. Vi samråder före placeringen med den kommun där familjehemmet är beläget.
Alla familjer får kontinuerlig handledning, vägledning och utbildning.
Vår avsikt är inte att professionalisera familjehemmen, utan att tillföra resurser till familjehemmen som gör det möjligt att använda dessa som fullgoda alternativ till hem för vård eller boende (HVB), vård vid SIS-institution, psykiatrisk klinik eller motsvarande. Det stöd som ges till varje familjehem är utformat utifrån de behov som har identifierats i genomförandeplanen för den placerade klienten. Detta gör att utvecklingsplanerna/utbildningsplanerna är olika för varje enskilt familjehem.
Konsulentens arbete styrs av genomförandeplanens mål och dennes uppgift är att mobilisera resurser enligt det uppdrag som formulerats av uppdragsgivaren i planen. Alla insatser och resultatet av dessa dokumenteras. Efter behandlingstidens slut och vid varje utskrivning, oavsett anledning, får uppdragsgivaren förutom dokumentationen, en sammanfattning av vad som inträffat under placeringstiden.
Familj och nätverk
Vi arbetar med ursprungsfamiljen och/eller det utvidgade nätverket om detta är ett definierat uppdrag i genomförandeplanen. Vi arbetar med traditionella metoder från systemisk familjeterapi och case management som nätverksmöten (process- och strukturorienterade, samt även sk tvärmöten), reflekterande samtal och cirkulära intervjuer. När det gäller det formella nätverket (myndigheter m.fl samhällsorgan) arbetar vi med casemanagementmetodik.
När gäller ungdomar och vuxna kan vi dessutom arbeta med olika slag av "kopplande strategier" som kontakt med olika självhjälpsgrupper.
Ytterligare insatser utöver det som kraftigt förstärkt familjehemsvård kan erbjuda, kan anordnas av Attendo IOF:s övriga verksamhetsområden. Det kan exempelvis bli aktuellt vid hemflyttning så som, extra stöd genom kontaktperson, familjeterapi eller boendestöd. Detta sker enligt särskild överenskommelse. Vid en familjehemsplacering är föräldrar/närstående till den placerade välkomna för besök i enlighet med genomförandeplanen.
Vi samråder före placeringen med den kommun där familjehemmet är beläget.
Alla familjehem delar i handledning av handledarutbildad socionom eller psykolog.
Dölj..
-
Utvärdering/Uppföljning
Attendo Individ och Familj har ett väl upparbetat kvalitetssystem. Syftet är att granska, säkra och utveckla verksamheten ur så många synvinklar som möjligt. Metoderna för att bedriva kvalitetsarbetet skiljer sig delvis åt enheterna emellan. Gemensamt för de flesta verksamheter är dock kli Läs
mer...
Attendo Individ och Familj har ett väl upparbetat kvalitetssystem. Syftet är att granska, säkra och utveckla verksamheten ur så många synvinklar som möjligt. Metoderna för att bedriva kvalitetsarbetet skiljer sig delvis åt enheterna emellan. Gemensamt för de flesta verksamheter är dock klientuppföljningar/klientintervjuer i någon form, tjänstekvalitetsundersökningar, klagomålshantering och interna kvalitetsrutiner.
Kvalitetsrutiner
Dokumentation av kvalitetsrutiner är en del i kvalitetssystemet. Rutinerna beskriver hur information ska överföras, hur händelser ska hanteras. Till exempel skildras förutom enskilda verksamheters rutiner även; beredskapsplan, aktuell lagstiftning och olika policydokument.
Kvalitetsrutinerna förvaras i server och i en pärm på respektive enhet. Pärmen används vid introduktion av nyanställda samt som information för vikarier och övrig personal. Den används också vid planeringsdagar och introduktionsdagar.
Tjänstekvalitetsundersökning
Vartannat år genomförs en tjänstekvalitetsundersökning avseende socialtjänstens syn på nyttjade tjänster inom Attendo Individ och Familj. Undersökningen vänder sig till samtliga socialsekreterare som använt sig av våra tjänster de senaste två åren.
Efter sammanställning och statistisk bearbetning, presenteras resultatet i rapportform för personal och socialtjänst. Den fungerar även som underlag till handlingsplaner för de olika verksamhetsgrenarna.
Klagomålshantering
Klagomålshantering gör det möjligt för klienter att framföra synpunkter på vård och behandling inom våra olika verksamheter.
Blankett för klagomålshantering är frankerad, kan lämnas anonymt och erbjuds till samtliga klienter. Inkomna klagomål registreras och redovisas för berörd områdeschef.
Underskrivna blanketter besvaras med information om huruvida klagomålet föranlett åtgärd eller inte. Minst en gång per år sammanställs samtliga klagomål i syfte att systematiskt undersöka frekvens, typ av klagomål etc. Utifrån denna sammanställning fattas beslut på ledningsnivå om och hur verksamheten skall förändras.
Klientuppföljning/klientintervju
Dessa kvalitetsrutiner genomförs inom vår HVB-verksamhet samt i modifierad version även inom andra verksamheter.
Den utförs med hjälp av ett basformulär som beskriver klienternas bakgrund och nuvarande livssituation. Basformuläret följs upp vid minst tre tillfällen; sex, tolv, tjugofyra och ibland trettiosex månader efter datainsamlingen. När uppdraget är slutfört görs uppföljning med handläggande socialsekreterare.
Basformuläret och uppföljningarna presenteras i rapporter, återkopplas till personal och används sedan som ett verktyg i utvecklingsarbetet.
Avslutande samtal
I samband med att en placering avslutas hålls ett avslutande möte med socialtjänsten och familjehemskonsulten som tillsammans utvärderar uppdraget. Samtalet ska fokusera på teman som rör den som varit placerad inom familjehemsverksamheten, till exempel om uppdraget följts och om den enskilde fått hjälp/utbyte av insatsen.
Måluppfyllelse
När en familjehemsplacering avslutas görs en skriftlig utvärdering av konsulenten i samarbete med handläggande socialsekreterare.
Avsikten är att se om målet med familjehemsplaceringen har uppnåtts. Redovisning av utvärderingen sker varje år.
Dölj..
-
Utslussning/Eftervård
Vid alla utskrivningar sker ett avslutningsmöte där alla berörda parter medverkar, så som klient och eventuell biologisk familj, familjehem, socialtjänst och familjehemskonsulent.
Utslussningen är individuellt anpassad utifrån den klientens behov. I utslussförfarandet kan Attendo IOF:s öv Läs
mer...
Vid alla utskrivningar sker ett avslutningsmöte där alla berörda parter medverkar, så som klient och eventuell biologisk familj, familjehem, socialtjänst och familjehemskonsulent.
Utslussningen är individuellt anpassad utifrån den klientens behov. I utslussförfarandet kan Attendo IOF:s övriga verksamheter nyttjas, enligt särskild överenskommelse.
Attendo Individ och Familj kan erbjuda;
- kontaktperson
- kontaktfamilj, familjehemmet kan kvarstå under en period som kontaktfamilj
- träningslägenheter med kontaktperson
- förstärkt träningslägenhetsboende (Ungbo) två stycke flerbostadshus med en lägenhet i varje hus där det finns personal dygnet runt.
- familjebehandling i hemmet vid återflyttning hem Dölj..
-
Skola/Kursverksamhet
Den placerade stöttas och motiveras så långt det är möjligt att delta i den vanliga undervisningen i grundskolan och gymnasieskolan. De praktiska arrangemangen kring undervisningen och kostnaderna är en angelägenhet för den placerande kommunen och den kommun vilken familjehemmet är beläget Läs
mer...
Den placerade stöttas och motiveras så långt det är möjligt att delta i den vanliga undervisningen i grundskolan och gymnasieskolan. De praktiska arrangemangen kring undervisningen och kostnaderna är en angelägenhet för den placerande kommunen och den kommun vilken familjehemmet är beläget.
Dölj..
-
Sysselsättning
Klienten deltar i familjens aktiviteter. En del av familjehemmen som har lantgårdar kan erbjuda ungdomar extra sysselsättning.
Familjehemmet stödjer och uppmuntrar klienten till fritidsaktiviteter som de är intresserade av och erbjuder dem möjlighet att prova aktiviteter som de tidigare i Läs
mer...
Klienten deltar i familjens aktiviteter. En del av familjehemmen som har lantgårdar kan erbjuda ungdomar extra sysselsättning.
Familjehemmet stödjer och uppmuntrar klienten till fritidsaktiviteter som de är intresserade av och erbjuder dem möjlighet att prova aktiviteter som de tidigare inte utövat. Familjehemmet försöker i möjligaste mån se till att den placerade har möjlighet att fortsätta med den aktivitet som han/hon redan är engagerad i.
I en familjehemsplacering erbjuds klienten följa med på resor med familjehemmet i enlighet med vårdnadshavare och/eller socialtjänstens önskemål.
Dölj..
-
Behandling/Insatslängd
Bestäms av hur målet med uppdraget är formulerat av den uppdragsgivande socialnämnden i vårdplanen och av uppdraget i genomförandeplanen.
Bestäms av hur målet med uppdraget är formulerat av den uppdragsgivande socialnämnden i vårdplanen och av uppdraget i genomförandeplanen. Dölj..
-
Inskrivningsförfarande
En förfrågan inkommer från uppdragsgivaren om en insats utifrån klients behov. Vid dessa tillfällen erbjuder vi oss att personligen möta uppdragsgivare, klient, familj och eventuellt annan personal.
Ärendet matchas i placeringskonferensen där verksamhetschefer och psykiater medverkar. Syf Läs
mer...
En förfrågan inkommer från uppdragsgivaren om en insats utifrån klients behov. Vid dessa tillfällen erbjuder vi oss att personligen möta uppdragsgivare, klient, familj och eventuellt annan personal.
Ärendet matchas i placeringskonferensen där verksamhetschefer och psykiater medverkar. Syftet med matchningen är att på bästa möjliga sätt säkerställa att klienten placeras i ett familjehem som kan tillgodose klientens särskilda behov.
Tillsammans med uppdragsgivaren görs studiebesök i det aktuella familjehemmet. Vid besöket kan givetvis klienten och andra viktiga aktörer medverka.
Därefter överenskommes om när placeringen börjar.
I alla skeden finns familjehemskonsulenten med. Självfallet vid placeringstillfället då det är den konsulenten som håller i ärendet.
Dölj..
-
Organisation/Personal
Familjehemsverksamheten består av en verksamhetschef som ansvarar för all familjehemsvård.
Verksamhetschefen har utvecklingssamtal med familjehemskonsulenterna minst en gång per år.
Verksamhetschefen har yttersta ansvaret för placeringar, kvalitet och budget. Verksamhetschefen deltar i Läs
mer...
Familjehemsverksamheten består av en verksamhetschef som ansvarar för all familjehemsvård.
Verksamhetschefen har utvecklingssamtal med familjehemskonsulenterna minst en gång per år.
Verksamhetschefen har yttersta ansvaret för placeringar, kvalitet och budget. Verksamhetschefen deltar i ledningsgruppen för Attendo IOF. Dölj..
-
Konsulter
Externa konsulter som används är barnpsykiater, vuxenpsykiater, psykologer, legitimerade psykoterapeuter, familjeterapeuter, missbruksbehandlare mfl. Flertalet finns i Attendo IOF:s organisation. Konsulterna engageras för att mobilisera resurser kring enskilda klienter på eller i närheten Läs
mer...
Externa konsulter som används är barnpsykiater, vuxenpsykiater, psykologer, legitimerade psykoterapeuter, familjeterapeuter, missbruksbehandlare mfl. Flertalet finns i Attendo IOF:s organisation. Konsulterna engageras för att mobilisera resurser kring enskilda klienter på eller i närheten av familjehemmets bostadsort. Dölj..
-
Samverkan
Vid placeringen skall socialnämnden (myndigheten) ha upprättat en vårdplan enligt 11 kap 3 § SoL. I vårdplanen anges syftet med biståndsbeslutet och målet med den efterfrågade insatsen. De individuella insatser Attendo IOF ska bidra med för att målet i vårdplanen skall uppnås regleras i en Läs
mer...
Vid placeringen skall socialnämnden (myndigheten) ha upprättat en vårdplan enligt 11 kap 3 § SoL. I vårdplanen anges syftet med biståndsbeslutet och målet med den efterfrågade insatsen. De individuella insatser Attendo IOF ska bidra med för att målet i vårdplanen skall uppnås regleras i en genomförandeplan som härleds ur vårdplanen.
Klientens grundläggande behov är utgångspunkten för allt socialt arbete och klientens behov fångas upp och bedöms genomförandeplanen.
Denna plan bekräftas av samtliga berörda parter d.v.s. av socialnämnden (myndigheten), den placerade och Attendo IOF. Genomförandeplanen utgör samtliga parters underlag för uppföljning av vården av den enskilde. Ansvarsfördelningen måste vara tydlig mellan dem som samarbetar kring klienten. Alla ska vara klara över vilka insatser klienten behöver, vem som ansvarar för att de genomförs och när insatserna ska följas upp. Attendo IOF ansvar är att underrätta socialnämnden (myndigheten) om genomförandeplanen av någon anledning behöver revideras. Om klientens behov och förutsättningar förändras, reviderar socialnämnden (myndigheten) genomförandeplanen i samverkan med berörda parter vid uppföljningsmöten. Attendo IOF underrättar omedelbart socialnämnden om alla händelser som är av betydelse för klienten.
Familjehemskonsulent och familjehem är behjälpliga så att socialsekreteraren har möjlighet till egna samtal med klienten vid uppföljningsmöten.
Under placeringen sker regelbundna uppföljningsmöten. Uppföljningsmötet är klientens möte.
Förutom den klienten, är familjehemmet, familjehemskonsulenten och socialtjänsten närvarande. Tillsammans tar man reda på om klienten har fått de insatser som har beslutat om och vilket resultat insatsen har gett. Om den klienten inte har fått den beslutade vården eller om insatserna inte har gett resultat tar man reda på varför.
Klagomålshantering där klienten och anhöriga kan lämna synpunkter till chef för verksamheten som omedelbart kontaktar berörda.
I syfte att erbjuda den enskilde bästa möjliga vård krävs att vi utvecklar goda relationer med våra uppdragsgivare och för en kontinuerlig dialog kring uppdraget.
För uppdragsgivaren är en placering/insats oftast en del av en längre vårdkedja. För att uppdragsgivaren noga ska kunna följa utvecklingen i en placering/insats, informeras uppdragsgivaren om processen fortlöpande via skriftliga PM och regelbundna, planerade, uppföljningsmöten (se ovan). Under dessa möten strävar Attendo IOF efter att parterna stämmer av sin respektive syn på målen med insatsen och arbetssätten för att nå dem. I den mån det krävs revideras och/eller kompletteras genomförandeplanen/målen under dessa möten i samförstånd med uppdragsgivaren.
Alla insatser och resultatet av dessa dokumenteras. Efter behandlingstidens slut och vid varje utskrivning, oavsett anledning, får uppdragsgivaren förutom dokumentationen, en sammanfattning av vad som inträffat under placeringstiden.
Dölj..
-
Kvalitets-/Miljöarbete
Såväl tjänstekvalitetsundersökningar, uppdragsutvärderingar, klagomålshantering, kvalitetsrutiner och avslutande samtal tjänar som underlag för det kvalitetsutvecklingsarbete som pågår inom Attendo IOF. Utifrån de sammanställningar och rapporter som tas fram upprättas handlingsplaner där å Läs
mer...
Såväl tjänstekvalitetsundersökningar, uppdragsutvärderingar, klagomålshantering, kvalitetsrutiner och avslutande samtal tjänar som underlag för det kvalitetsutvecklingsarbete som pågår inom Attendo IOF. Utifrån de sammanställningar och rapporter som tas fram upprättas handlingsplaner där åtgärder och mål nedtecknas. Syftet med detta är att kvaliteten på tjänsterna inom Attendo IOF inte bara ska säkras utan också befinna sig under ständig utveckling. Se vidare under utvärdering och uppföljning ovan.
Följande miljöpolicy gäller alla som arbetar inom företaget.
Vi ska verka för att att ständigt minimera verksamhetens negativa påverkan på den yttre miljön och följa alla tillämpliga krav i lagstiftningen. Detta innebär att vi ska tillämpa ett livscykelperspektiv på de tjänster och produkter vi köper, likaså för de tjänster vi själva producerar med hänsyn till att:
- Koncentrationen av ämnen från jordskorpan inte systematiskt ökar i omgivningen.
- Koncentrationen av naturfrämmande ämnen från samhällets produktion inte ökar i omgivningen.
- Det fysiska underlaget för naturlig produktion och mångfald inte systematiskt utarmas
- Skapa en effektiv och rättvis resursomsättning för att tillgodose mänskliga behov i alla delar av världen.
För att uppnå dessa mål ska vi:
- Skaffa oss den kunskap som krävs.
- Se till leverantörers, konsulters och entreprenörers produkter och tjänster stämmer överens med avsikten i vårt miljöarbete.
- Aktivt informera kunder och leverantörer om vårt miljöarbete.
- Se till att bästa möjliga teknik används vid utbyte av tekniska inventarier. Minimera användandet av energi, material, produkter och resurser i övrigt.
- Källsortera vårt avfall.
- Arbeta på ett sådant sätt att de vi har kontakt med stimuleras till en mer miljöanpassad livsstil.
Detta åtagande grundas på vår insikt om att naturens resurser är begränsade och att all energi, allt material och alla produkter som används i verksamheten måste fungera i kretslopp.
Vi inser också att vi, i kontakter med andra, avsiktligt eller oavsiktligt, förmedlar en attityd till vår gemensamma miljö.
Dölj..
-
Fortbildning
Attendo IOF har en aktiv omvärldsbevakning och följer noggrant den forskning och utveckling som sker inom de områden där Attendo IOF har verksamhet. Attendo IOF deltar också regelbundet i aktuella seminarier och föreläsningar och har en aktiv bevakning av lagstiftning och anvisningar inom Läs
mer...
Attendo IOF har en aktiv omvärldsbevakning och följer noggrant den forskning och utveckling som sker inom de områden där Attendo IOF har verksamhet. Attendo IOF deltar också regelbundet i aktuella seminarier och föreläsningar och har en aktiv bevakning av lagstiftning och anvisningar inom aktuella områden. I företaget finns tillgång till såväl verksamhetsanknuten specialistkompetens som juridisk kompetens.
Kompetensutveckling sker kontinuerligt för personalen i form av kurser, utbildningar och konferenser. Familjehemskonsulenterna har utbildas i barnsamtal och HBT-frågor
Konsulenterna har deltagit i föreläsningar adekvat i förhållande till verksamhetens innehåll, som neuropsykiatriska diagnoser, självskadebeteende, övergrepp- och anknytningsproblematik.
Personalen ska delta i utbildningsdagar som är adekvat för verksamheten, med syfte att alltid vara uppdaterade.
Dölj..
-
Kommunikation/Avstånd
Familjehemmen finns i hela landet från Skåne till södra Norrland.
Konsulenterna finns i närheten av familjehemmen.
Familjehemmen finns i hela landet från Skåne till södra Norrland.
Konsulenterna finns i närheten av familjehemmen.
Dölj..
-
Övrigt
Attendo Individ och Familj är en del av Attendo som erbjuder vård och omsorg till äldre och funktionshindrade samt individ- och familjeomsorg i Sverige, Norge och Danmark.
Vår verksamhet spänner över kommunernas hela socialtjänstområde, från barn- och ungdomsvård till familjerådgivning oc Läs
mer...
Attendo Individ och Familj är en del av Attendo som erbjuder vård och omsorg till äldre och funktionshindrade samt individ- och familjeomsorg i Sverige, Norge och Danmark.
Vår verksamhet spänner över kommunernas hela socialtjänstområde, från barn- och ungdomsvård till familjerådgivning och missbrukarvård. I vårt arbete är det alltid individen som står i centrum.
Vi är ca 300 medarbetare runt om i Sverige.
Attendo Individ och Familj är medlem i Riksförbundet för förstärkt familjehemsvård (RFF).
Attendo jour och familj
072 – 1892830
Dölj..